AD: Virtueel zombies afknallen bij Zero Latency VR in Rotterdam: ‘Je staat midden in een apocalyps’ - Zero Latency VR

AD: Virtueel zombies afknallen bij Zero Latency VR in Rotterdam: ‘Je staat midden in een apocalyps’

Sommige doemdenkers of liefhebbers van The Walking Dead vrezen voor een zombie-apocalyps. Zo’n vaart zal het niet lopen, maar verslaggever Lex Bezemer heeft ieder geval zijn training al gehad. Hij ging een middagje virtueel zombies afknallen bij Zero Latency VR in Rotterdam.

Zero Latency VR opent deze week de deur in Rotterdam en in het pand, op een steenworp afstand van metrostation Marconiplein, worden laatste puntjes op de i gezet. Dat de verwarming het nog even heeft begeven, mag de pret niet drukken. We krijgen een meer dan warm welkom van eigenaars Vitas Kersbergen (37) en Maarten Peelen (35). ,,Je zult straks genoeg angstzweet krijgen van alle zombies die op je af komen’’, zegt Maarten Peelen lachend. 

Ze leerden elkaar kennen tijdens hun studententijd in Rotterdam en delen een passie voor dit soort games. Op de achtergrond horen we meteen al enthousiast gegil vanaf het speeldveld. Dat is mijn neefje van 10 die het spel uitprobeert’’, zegt Peelen. ,,Ondanks dat je in het spel zombies moet afknallen, is het voor alle leeftijden’’, valt Kersbergen hem bij. ,,Mijn vader van 70 kwam het laatst ook uitproberen. Die vond het geweldig: alsof je een andere wereld instapt.’’

Nadat we onze gegevens hebben ingevoerd, waaronder onze nickname voor tijdens het spel, gaan we een donkere ruimte in voor de briefing. Aan de muren hangen onze wapens en de backpacks waaraan onze VR-bril is gekoppeld. Peelen geeft een duidelijke uitleg. ,,Rennen en springen is verboden tijdens deze game. En als je het écht te eng vindt, geef dan een seintje. Roep: ‘help!’ of ‘mama!’ Dan halen wij je eruit.’’

Op een groot scherm zien we een voorproefje van de zombies waartegen we onszelf moeten beschermen. Kersbergen kijkt naar de bezorgde blikken van een paar deelnemers en zegt met een grijns: ,,Succes, jullie zien er heldhaftig genoeg uit om ze aan te kunnen.’’ We schuiven de bril voor onze ogen en lopen het speelveld op. ,,Nu verlaten jullie Rotterdam en stappen een andere wereld binnen.’’

Het lijkt lastig voor te stellen, maar binnen een paar minuten ben je vergeten dat je in een grote ruimte in Rotterdam-West met een VR-bril op je neus staat. We moeten meteen in actie komen. In twee teams vechten we in kleine ruimtes en middenin een verlaten stad tegen zombies van alle soorten en maten. Eén specifiek soort zombie blijft terugkeren: een kale, corpulente zombie met een ontbloot bovenlijf. Zonder dat we het merken, roepen we om de haverklap ‘die dikke, daar links! Pak ‘m!’

Silent disco

,,Je wordt er behoorlijk fanatiek van’’, zegt deelnemer Vincent Koster (24). ,,Ik werd meteen opgezogen in de game. Alsof je écht op een stel zombies loopt te schieten.’’ Het is een bizarre ervaring. Ik moet via een smalle ijzeren trap naar het dak van een wolkenkrabber lopen en ik dúrf het bijna niet. ,,Voor buitenstaanders ziet het er een beetje uit alsof je naar een silent disco staat te kijken en zelf niet meedoet, maar dan nóg erger’’, zegt Kersbergen.

Na afloop zie ik dat ik vierde ben geworden van de acht deelnemers. Met de meeste kills van allemaal. Aan de andere kant werd ik ook het meest vermoord door de zombies. Maar ik heb nu wel genoeg praktijkervaring voor een échte apocalyps. 

Lees ook op AD.nl
https://www.ad.nl/rotterdam/virtueel-zombies-afknallen-bij-zero-latency-vr-in-rotterdam-je-staat-midden-in-een-apocalyps~ad02c79b/